Tegen onhoudbare financiële reddingsoperaties - en het redden van onze toekomst

Geschreven Marion Meyers

Geplaatst op April 3 2020
“Het socialiseren van verliezen en het privatiseren van winsten” 
Hoe de rijken rijker worden door een financiële crisis

Het coronavirus veroorzaakt niet alleen een wereldwijde gezondheidscrisis, maar sleept ook veel landen mee in een economische crisis die doet denken aan die van 2008. Geconfronteerd met de eerste tekenen van een financiële crisis die net zo verwoestend belooft te zijn, is het de moeite waard om te onthouden hoe de internationale gemeenschap de crisis van 2008 heeft aangepakt en wat voor een wereld dit ons heeft nagelaten. Een wereld waarin de rijksten van de crisis hebben geprofiteerd, terwijl veel burgers vandaag de dag nog steeds de gevolgen ervan betalen.

Enerzijds is na 2009 het aantal miljardairs in de wereld bijna verdrievoudigd, van 793 naar 2153 in 2019 [1][2]. Anderzijds heeft de crisis van 2009 ertoe geleid dat in de Europese Unie in iets meer dan een jaar tijd 5,4 miljoen mensen werkloos zijn geworden [3] , dat in de Verenigde Staten 1,8 miljoen kleine bedrijven in twee jaar tijd failliet zijn gegaan [4] en dat het inkomen per hoofd van de bevolking in Griekenland tussen 2008 en 2012 met 37% is gedaald. Hoe kan het dan dat rijken steeds rijker worden van een financiële crisis? [5]

Laten we eens kijken naar wat er vandaag al gebeurt. Terwijl onze economie instort door het coronavirus, zien we oproepen tot hulp. Deze zijn niet alleen van de bevolking, maar ook van grote bedrijven zoals Air France of KLM die de staat om dringende financiële steun vragen. Air France vraagt steun van de Franse overheid terwijl hun omzet in 2019 meer dan 27 miljard euro bedroeg [6][7]. Hetzelfde gebeurt in de Verenigde Staten, waar Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen net 50 miljard dollar van de Amerikaanse overheid gekregen hebben. In 2008 was het in banken dat er gigantisch veel geld werd geïnjecteerd door de overheden. Vandaag zijn het de industrieën die om hulp vragen.

Hoe is het mogelijk dat bedrijven met dergelijke winsten niet in staat zijn om 2 of 3 maanden met verminderde snelheid te werken? Het staat in ieder geval vast dat dit niet gebeurt omdat ze hun werknemers exorbitante salarissen betalen. Deze bedrijven investeren enorme bedragen in het terugkopen van hun eigen aandelen. Hierdoor kunnen ze hun beursnotering verhogen omdat deze aandelen steeds zeldzamer worden op de markt en dus ook om nog meer geld binnen te halen voor hun aandeelhouders. De grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, die net van de staat 50 miljard dollar hebben gekregen, hebben op deze manier meer dan 96% van hun geld uitgegeven [8]. Aan de ene kant hebben we dus bedrijven die hun business op een onstabiele manier beheren om het inkomen van hun CEO’s en aandeelhouders te verhogen. Aan de andere kant hebben we de staat, en dus ook wij: de belastingbetalers, die geacht worden hen financieel te helpen wanneer de economische situatie moeilijk wordt. “Socialisme voor de rijken.”[9]

“De grootste Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen, die net van de staat 50 miljard dollar hebben gekregen, hebben meer dan 96% van hun geld uitgegeven in het terugkopen van hun eigen aandelen.[7]

Bovendien lijkt het erop dat deze bedrijven zelfs in tijden van een pandemie niet bereid zijn om concessies te doen in hun strategie. Op 24 maart jongstleden heeft de Franse minister van Economische Zaken de grootste bedrijven van het land opgeroepen om de uitkering van dividenden aan hun aandeelhouders te verminderen, zodat dit geld kan worden gebruikt om onze noodlijdende economie te ondersteunen. Toch is het 359 miljard euro dat door alle Europese bedrijven aan hun aandeelhouders zal worden betaald [10]. Om dit cijfer zichtbaar te maken, is het totale Europese budget om de leden van de Unie te ondersteunen bij het dragen van de gevolgen van het coronavirus 100 miljard euro. [11]. Minder dan een derde van wat aan de aandeelhouders van deze grote ondernemingen wordt overhandigd. Als we dus vaststellen dat de meeste van deze aandeelhouders al rijk zijn, is het gemakkelijker voor te stellen hoe deze crisis voor hen voordelig is. Terwijl de coronaviruspandemie miljoenen mensen hun baan doet verliezen, wordt er 359 miljard euro uitbetaald om de zakken te vullen van degenen die hun zakken al vol hebben…

“Terwijl de coronaviruspandemie miljoenen mensen hun baan doet verliezen, wordt er 359 miljard euro uitbetaald om de zakken te vullen van degenen die hun zakken al vol hebben….”

De cruciale vraag is de volgende: hoe kunnen we rechtvaardigen dat deze bedrijven, als alles goed gaat, allerlei strategieën ontwikkelen om hun aandeelhouders te verrijken, maar zodra de economie het geringste teken van zwakte vertoont, zijn het de regeringen en dus de belastingbetalers die verantwoordelijk zijn voor de financiële ondersteuning van het functioneren van deze bedrijven? “Wij socialiseren de verliezen, maar privatiseren de winsten”. En in tussentijd, waar zijn al die winsten gebleven die als crisisbegroting hadden kunnen worden gebruikt? In de zakken van CEO’s of grootaandeelhouders, die uit de crisis komen alsof ze net terugkomen van een nogal hectische vakantie.

Tegen onhoudbare financiële reddingsoperaties – en het redden van onze toekomst

De regeringen zullen zich in de schulden steken, en ze zullen zich ernstig in de schulden steken. Er zullen buitengewone middelen worden vrijgemaakt om de ineenstortende economie te ondersteunen. In de Verenigde Staten zal 2 biljoen dollar nodig zijn. In Engeland gaat het om meer dan 300 miljard en in Frankrijk om 50 miljard [12].

Hoe zullen onze landen in de nasleep van de crisis hun schulden terugbetalen? Op basis van 2008 zal het volgende scenario zich voor onze ogen ontvouwen: de regeringen zullen tot elke prijs proberen de economie weer op gang te brengen en drastische bezuinigingen door te voeren in de publieke en sociale sector en in de klimaatsector. Vandaag de dag zijn de bezuinigingen in de gezondheidssector te tellen in aantal sterfgevallen … Als er niets verandert, zal het bezuinigingsbeleid worden ingevoerd en dat zal de armste mensen het meest treffen. Minder sociale bijstand, minder financiële steun voor sectoren als cultuur of gezondheid. Bovendien zullen het de jongeren van vandaag zijn die de last van deze schulden zullen dragen, terwijl ze veel andere crises zullen moeten aanpakken, zoals de klimaatcrisis. In 2008 lieten we ons geld gebruiken om banken en vele andere bedrijven te redden. Deze keer kunnen we het ons niet veroorloven. Dit geld, deze toekomstige schuld, is ook onze enige kans om de klimaatverandering te bestrijden.​

“In 2008 lieten we ons geld gebruiken om banken en vele andere bedrijven te redden. Deze keer kunnen we het ons niet veroorloven. Dit geld, deze toekomstige schuld, is ook onze enige kans om de klimaatverandering te bestrijden.”

We zien nu al oproepen tot hulp van luchtvaartmaatschappijen als Easyjet, KLM en Air France. Gaan we ons klimaatbudget écht laten gebruiken om een van de meest vervuilende industrieën te redden, waardoor we nog afhankelijker worden van fossiele brandstoffen? En als het nu de luchtvaartmaatschappijen zijn die om hulp vragen, wat zal dan voorkomen dat industrieën die fossiele brandstoffen gebruiken, zoals Shell, grote multinationals of banken, op hun beurt een beroep doen op de staat? Gaan wij hen ook steun bieden?

Vandaag is de dag waar het allemaal op neerkomt. De keuzes die we tijdens deze crisis maken, zullen bepalend zijn voor de toekomst van ons allemaal. Gaan we bedrijven helpen die hun winsten altijd hebben geprivatiseerd in de handen van enkelen? Bedrijven die grotendeels hebben deelgenomen aan de vernietiging van onze planeet? Of gaan we een radicale verandering eisen en alleen bedrijven steunen die een ambitieus klimaatplan en sociale en eerlijke waarden presenteren?

Deze crisis kan een kans zijn om een einde te maken aan onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Door het subsidiëren van vervuilende industrieën, zoals de luchtvaart, te weigeren. Door groene en duurzame banken een duwtje in de rug te geven, en door banken die investeren in bedrijven die fossiele brandstoffen gebruiken achter te laten. We kunnen ons belastinggeld niet laten gebruiken om multinationals te helpen en de ultrarijken te verrijken. Het is de 99% die moet worden beschermd, evenals de kleine bedrijven en lokale economieën.

“Gaan we bedrijven helpen die hun winsten altijd hebben geprivatiseerd in de handen van enkelen? Bedrijven die grotendeels hebben deelgenomen aan de vernietiging van onze planeet?”

Laten we dus een oogje in het zeil houden naar wie onze regeringen geld besluiten te sturen. Laten we weigeren om bedrijven te redden die tot het verleden zouden moeten behoren als ze besluiten om een beroep te doen op de belastingbetaler. En éénmaal de crisis gestabiliseerd is, laten we weigeren om te bezuinigen op de sociale, publieke en de klimaatsector. Vandaag is de dag waar het allemaal op neerkomt. Laten we niet toestaan dat deze crisis onze kansen, en de kansen van toekomstige generaties, wegneemt om de uiterst destructieve klimaatcrisis te bestrijden.

Geen enkele bedrijfs bailout zonder klimaatplan.

Bronnen

[1] https://www.forbes.com/2009/03/11/worlds-richest-people-billionaires-2009-billionaires-intro.html#471cd6923847
[2] https://www.forbes.com/billionaires/#69e0828c251c
[3] https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Archive:Impact_of_the_economic_crisis_on_unemployment
[4] https://www.investopedia.com/small-business/10-years-after-financial-crisis-impact-small-business/
[5] https://www.latribune.fr/blogs/generation-deficits/20140915tribe3d93ecbb/les-huit-consequences-desastreuses-de-la-crise-de-2008-sur-la-france.html
[6] https://bfmbusiness.bfmtv.com/entreprise/le-plan-du-gouvernement-pour-sauver-air-france-1878345.html
[7] https://www.abcbourse.com/analyses/chiffres.aspx?s=AFp
[8] https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-16/u-s-airlines-spent-96-of-free-cash-flow-on-buybacks-chart
[9] https://therealnews.com/stories/coronavirus-bailout-corporations-workers-unemployment
[10] https://www.boursorama.com/patrimoine/actualites/en-pleine-crise-boursiere-les-entreprises-europeennes-se-preparent-a-verser-des-dividendes-record-a14f308a31bc980ec96a2d1302a44a75
[11] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_582
[12] https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-idUSKBN21432M

https://www.nytimes.com/2020/03/11/business/dealbook/coronavirus-bailouts.html?auth=login-email&login=email
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2019/08/the-stock-buyback-swindle/592774/
https://eu.usatoday.com/story/opinion/2020/03/20/coronavirus-bailout-for-airlines-cruises-socialism-rich-column/2880496001/
https://www.nytimes.com/2020/03/17/business/dealbook/coronavirus-airline-bailouts.html ,

https://eu.usatoday.com/story/opinion/2020/03/20/coronavirus-bailout-for-airlines-cruises-socialism-rich-column/2880496001/

https://www.cnbc.com/2020/04/02/coronavirus-update-dick-durbin-says-airline-bailout-not-for-shareholders.html

1 reactie op “Tegen Onhoudbare Financiële Reddingsoperaties – en het Redden van Onze Toekomst”

  1. This is the right site for everyone who would like to
    understand this topic. You realize so much its almost tough to argue with you (not that I really would want to…HaHa).
    You definitely put a brand new spin on a subject that’s been written about for decades.
    Excellent stuff, just wonderful!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *